Semester och sommarlov börjar gå mot sitt slut för denna gång. Pedagoger, skolledare och elevhälsa återgår till arbetet för att förbereda sig för att ta emot barn och unga.
I denna stund är det passande att planera för mötet med barn och elever. Lärare och elevhälsa kan tillsammans planera och skapa minnesvärda och betydelsefulla mottaganden samt förekomma exkluderande stunder.
Det finns intressanta frågeställningar att diskutera med fokus på att skapa en inkluderande skolstart tex.
- Hur skapas ett klimat där alla känner sig välkomna och trygga?
- Hur kan vi skapa en ”vi”-känsla där alla känner sig sedda och delaktiga redan från första dagen?
- Vad kan vi göra för de elever som inte dyker upp vid skolstart? De som finns kvar hemma. Hur kan vi kontakta dem? Kan vi förekomma att några stannar hemma?
- Vad säger eleverna själva vid skolstarten om trygghet och välkomnande, vad gör att de känner sig trygga och välkomnade?
- Vad kan en mentor göra för att skapa /upprätthålla en god relation?
- Vad vet vi om våra barn och elever som kommer. Kan vi lära oss deras namn osv?
- Hur möter vi föräldrar så att även de känner sig välkomna?
- Hur vill du själv bli bemött efter din semester av dina kollegor?
- Hur vill du bli bemött när du kommer till en ny arbetsplats? Kanske finns oro, ängslan men också förväntningar?
- Vilka förväntningar har eleverna på det kommande läsåret?
- Vilka visioner har de för sin framtid?
- Vilka förväntningar har vi på de barn och unga som kommer?
- Finns förutsättningar som motsvarar våra förväntningar?
- Kanske ska den röda mattan rullas ut och stunden firas?
De första 10 minuterna i mötet med en ny lärare är av stor vikt för den framtida relationen. Se gärna kortfilmen ”Så blir du en bra ledare i klassrummet” med Marcus Samuelsson, Universitetslektor i pedagogik angående fler tips för ett gott ledarskap.